• خوش آمدید. شما به عنوان میهمان در سایت حضور دارید
انواع حمل ها

پس از گرفتن و هم سطح ساختن سطح صحیح بدن غریق، هنگامی می رسد که باید غریق را حمل کرده و به جای امن رسانید، در این مواقع، کنترل غریق، نگه داشتن صورت او بالاتر از سطح آب و همچنین حفظ موقعیت بدن غریق در حالت افقی کمک می کند تا نیروی مقاومت کم شده و عمل حمل آسان تر صورت گیرد. انواع تکنیک های حمل را مختصر توضیح خواهیم داد:

۱. حمل زیر بغل
یکی از راحت ترین حمل ها برای غریق بیهوش است. همان ابتدای گرفتن غریق، با کشیدن او حمل شروع می شود. با گرفتن بازوی او تلاش کنید او را بکشید.

۲. حمل مو
برای یک حمل طولانی و غریقی که بیهوش است استفاده می شود. دست خود را در موهای غریق گره کرده و او را می کشیم.

۳. حمل سر
با استفاده از دست ها طوری سر و صورت غریق را بگیرید که کف دست شما گوش غریق را پوشاند و انگشت وسطی به آرواره پایین غریق متصل شود و از حرکت پای قورباغه برعکس استفاده کرده و غریق را حمل می کنیم.

۴. حمل سینه
برای غریق های باهوش ولی آرام از این نوع حمل استفاده می شود. در واقع این حمل دنباله گرفتن سینه است که پیش از این توضیح دادیم. در این نوع حمل با قسمت لگن خود از پایین رفتن بدن غریق جلوگیری کرده و او را حمل می کنیم.

۵. حمل با کنترل
این نوع حمل مخصوص غریق هوشیاری که وحشت زده است استفاده می شود. در این نوع حمل باید غریق را کنترل کنید و این کنترل آن قدر ادامه دهید که غریق آرام گیرد. در این نوع حمل بدون اینکه حالت حمل سینه را به هم بزنید. دستی که قبلا آزاد بوده و برای شنا کردن استفاده می کردید زیر بغل غریق را گرفته و دست دیگر را طوری بگیرید که شست به طرف بدن و انگشتان به طرف بیرون باشد. در این حالت غریق نمی تواند از ناجی جدا شود.

۶. حمل در امواج
این نوع حمل مخصوص آب هایی است که موج وجود دارد در این حمل برای مسافت کوتاه از حمل سینه استفاده کنید و پس از گرفن غریق، دست ها را زیر بغل غریق به حالت ضربدر قرار دهید.

۷. حمل یقه
برای غریق های غیر فعال و یا بیهوش که لباس به تن دارند استفاده می شود.

۸. حمل دو نفره
برای غریق های بیهوش با اندام درشت استفاده می شود و از یک نفر برای حمل کمک گرفته می شود و بهترین شیوه حمل از راه گرفتن زیر بغل است.

۹. حمل دو نفره
در مواقعی که دو غریق داریم و یا دو نفر همدیگر را گرفته اند استفاده می شود. بهتر است از حمل یقه یا گرفتن زیر بغل استفاده شود که دو حالت وجود دارد : یا غریق ضعیف تر را ابتدا حمل کرده و به جای امن برسانید سپس غریق دوم را حمل کنید و یا هر دو را همزمان با حمل های گفته شده به جای امن برسانید.

۱۰. دو غریق با هم
زمانی که یک ناجی توسط یک غریق گرفتار شده و شما شاهد هستید باید یا هر دو را با هم حمل کنید و یا اینکه غریق را با تکنیک دفاع و رهاسازی از هم جدا کرده و هر کدام را جدا حمل کنید.

۱۱. حمل زین
در جایی که عمق آب کم است غریق را به پشت در آب قرار دهید. دست غریق را روی شانه خود گذاشته و با کشیدن دست او و چرخاندن بدن خود او را به پشت خود سوار کنید. در این حمل شکم غریق به پشت شما چسبیده است.

۱۲. حمل اطفالی (چند نفره)
در این حمل ها که معمولا سه نفره یا بیشتر است دو نفر در یک طرف و یک نفر در طرف دیگر قرار گرفته و همه نزدیک به غریق زانو می زنند، کمک کننده اول هم سر و هم پشت غریق را حمایت کرده و دو نفر دیگر ناحیه لگن، کمر و پاها را حمایت می کنند و سپس هر سه به طور هماهنگ بلند می شوند و غریق را به جای امن حرکت می دهند.

منبع : کتاب مرجع کامل شنای تخصصی ویژه شناگران و مربیان
نویسندگان : دکتر محمدرضا اسد، دکتر آذر آقایار و ریحانه ذوقی

انواع حمل ها

نظرات کاربران در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
دیروز امروز کل بازدید
233 179 319,741

طراحی و برنامه نویسی توسط Ali103