• خوش آمدید. شما به عنوان میهمان در سایت حضور دارید
وضعیت دست ها در کرال سینه

حرکت صحیح و تکنیکی دست حرکت اصلی در شنای کرال است.
مراحل حرکت دست در کرال سینه :

- گرفتن آب (مرحله کشش و مرحله فشار)
در این مرحله انگشت ها کنار هم قرار گرفته و دست همچون پارویی صاف است. دست از محل فرو رفتن در آب ، در فاصله امتداد شانه ها و محور طولی بدن به سمت پایین حرکت می کند بدون اینکه فشار آب آن را خم کند. شناگر به اندازه شانه های خود را به جلو می کشد. با توجه به اندازه شانه زاویه خمیدگی آرنج در شنای استقامت بین 90 تا 100 درجه است ، در شنای سرعت این زاویه به 130 درجه و بیشتر نیز می رسد.دست و ساعد، آب را در جهت سر پنجه به زیر قفسه سینه و شکم می راند تا زمانی که دست از داخل آب در نزدیکی ران به حرکت درآید.مرحله کشش و فشار را به صورت S خوابیده انگلیسی نشان داد.

- مرحله پیشروی
جابجایی منظم حرکت دست در شنای کرال سینه موجب پیشروی در آب می شود. هنگامی که یک دست حرکت کشش را در داخل آب انجام می دهد، در همان زمان دست دیگر در خارج از آب آماده ورود به آب است. تا یک دست، دست دیگر را لمس نکند نباید از آب خارج شود. مرحله حرکت به جلو پیشروی هر دو دست باید طوری پی در پی انجام شود که یک دست همیشه جلو باشد در حالی که دست دیگر به طرف جلو در حرکت است.
نکته : چه در داخل و چه در خارج از آب همیشه آرنج بالاتر از مچ دست قرار دارد. برای پیشروی بهتر از تکنیک بدون مکث استفاده می شود به ترتیبی که مکثی در کشش دست وجود ندارد، دست ها پشت سر هم عمل کشش زیر آب را انجام می دهند.
بهترین میزان ورود دست به آب هنگامی است که دست زیر آب نیمی از کشش زیر آب را انجام داده است.
مربی باید نظارت نماید که شاگرد شکستگی دست در داخل آب را انجام دهد.
هنگام ورود دست در آب نباید جلو صورت وارد آب شود، چون کشش کمتری در پیشروی آب داردو همچنین هنگام ورود دست در آب آرنج و بازوی دست باید به گوش ها نزدیک باشد. در حرکت دست ها انتدا شست وارد آب می شود.
وضعیت دست ها را می توان این چنین تشبیه کرد که انگار جسمی مانند تخم مرغ را گرفته یا اینکه دست ها دور یک بشکه می چرخد، تلاش کنید بازو را به سر و گوش ها نزدیک سازید.

منبع : کتاب مرجع کامل شنای تخصصی ویژه شناگران و مربیان
نویسندگان : دکتر محمدرضا اسد، دکتر آذر آقایار و ریحانه ذوقی

وضعیت دست ها در کرال سینه

نظرات کاربران در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
دیروز امروز کل بازدید
233 230 319,792

طراحی و برنامه نویسی توسط Ali103